Az Allee és bérlőinek fenntarthatósági- és zöld törekvései

A fenntarthatóság kiemelten fontos eleme az Allee hosszú távú stratégiájának, és folyamatosan azon dolgozunk, hogy még nagyobb teret kapjon mindennapi működésünkben.

Mi sem bizonyítja jobban az igyekezetünk sikerét, mint hogy 2024-ben az Allee ismét az élmezőnyben, a legjobb tíz között végzett a zöld iparági törekvéseket vizsgáló GRESB (Global Real Estate Sustainability Benchmark) nemzetközi értékelésének európai mezőnyében, RETAIL kategóriában. A cég, a minősítés során a maximális 100 pontból 92-t ért el. A GRESB egy szigorú sztenderd, amelyet széles körben az ingatlanvállalatok fenntarthatósági teljesítményének egyik legjobb fokmérőjeként ismernek el világszerte.

Ugyanígy kiemelkedő eredményt értünk el a Greendex (a fenntartható fejlődés környezeti, gazdasági és társadalmi vonatkozású kérdéseit, aktualitásait bemutató online magazin) felmérése során is, amely alapján a hazai bevásárlóközpontok közül, mi nyertük el „a legzöldebb magyarországi bevásárlóközpont” címet.  
Ezt a pozíciót tovább erősíti, hogy az Allee üzemeltetője, a Multi, 2024-ben európai szintű ESG Ambassador Bizottságot hozott létre, valamint kiemelkedő ESG minősítést szerzett – mindezzel tovább növelve vezető szerepét az iparág zöld jövőjének formálásában. 

Az Allee életében a környezeti, társadalmi és az etikus működés szempontjai (ESG) nem csupán stratégiai célokat jelentenek, hanem a mindennapi működés szerves részét is képezik. Évről évre egyre több környezettudatos megoldást vezetünk be, miközben edukatív kampányokkal és gyakorlati lehetőségekkel igyekszünk ösztönözni vásárlóinkat a tudatosabb döntésekre. 

A magas pontszámú minősítés nagyszerű visszaigazolása annak a 2018 óta tartó elkötelezett munkánknak, amelynek során közel félmilliárd forintot fordítottunk fenntarthatósági beruházásokra. Büszkék vagyunk rá, hogy ezek eredményeként az Allee Bevásárlóközpont ma már Európa egyik legfenntarthatóbban működő ingatlanának számít.  

Minek köszönhetjük ezt a megtisztelő elismerést?

Az alábbiakban összegyűjtöttük azokat a megoldásokat, amikkel te is találkozhatsz, ha nálunk jársz.

Zöldítés

Az Allee-ban nem csak a zöld technológiákat használjuk aktívan, de folyamatosan fejlesztjük zöld felületeinket is. Kialakítottunk egy 65 m2 felületű, 17 méter magas, lomblevelű örökzöld növényekből és évelő virágokból álló növényfalat, mely oxigént termel és megköti a szén-dioxidot, de sokkal jelentősebb a pormegkötő- és mikropárásító szerepe. Büszkék vagyunk arra is, hogy a bevásárlóközpont már 12 000 m2 fákkal, cserjékkel és egyéb talajtakarókkal beültetett zöldfelülettel rendelkezik. Mindezek mellett az ételudvart is zöldítjük, ahol a legtöbb esetben lebomló, papír alapú eszközök vannak használatban.

Energiahatékonyság

A bevásárlóközpont teljes közös területén LED fényforrásokra cseréltük a világítótesteket, és kizárólag megújuló forrásból származó villamosenergiát használunk. Mindezeken felül a természetes fény aktív használatát is kiemelten kezeljük, melynek eredményeként napközben sokkal kevesebb világítótest használatára van szükség az épületben. 

A mozi feletti tetőfelületen 710 négyzetméter napelempark került kiépítésre, amit a közeljövőben további 40%-kal növelni fogunk. 

A felújítás során napvédő fóliával láttuk el az üvegtetőt, mellyel a meleg nyári időszakban csökkenthető az üvegfelületen át bejutó hő. Természetesen a gépészet is megújult, és energiatakarékosabbá vált. Figyelünk az ivóvíz- és energiahasználatra, elektromosan működő csapok és kézszárítók találhatók mosdóinkban, valamint szelektíven gyűjtjük a hulladékot, amit az elszállítás előtt gondosan át is válogatunk, hiszen mindannyiunk érdeke, hogy harmóniában éljünk a természettel.

Energiahatékony intézkedéseinknek köszönhetően évente közel 1,8 millió kilowatt áramot takarítunk meg, és 660 tonna széndioxiddal csökkentjük ökológiai lábnyomunkat.

A fenntarthatóság a háttérben is zajlik: a hőközpont szigetelésének modernizálása és az elektrosztatikus levegőszűrők bevezetése is hosszú távon csökkenti az energiafelhasználást és a hulladéktermelést. 

Társadalmi szerepvállalás

Közösségi tereinkben folyamatosan szervezünk edukatív zöld programokat a környezettudatos és fenntartható szemlélet népszerűsítése érdekében.

A bevásárlóközpontban öt helyen ingyenes, érintésmentes és automatizált vízadagolóval működő palacktöltő pontok lettek kialakítva a műanyag vizespalackok használatának csökkentése érdekében. A 2022-ben telepített palacktöltőket azóta több mint 150 000 alkalommal használták látogatóink, mely ugyanennyi meg nem vásárolt egyszer használatos PET-palackot jelent. 

Az Allee a zöld közlekedés elkötelezett támogatója. Parkolóinkban 24 korszerű e-töltőpont várja az elektromos autóval érkezőket, továbbá együttműködünk a Wigo autómegosztó szolgáltatóval is. Az elektromos töltőállomások előtt 4 db dedikált, Wigo felirattal ellátott parkolóhelyet alakítottunk ki, ahol lehetőség van az autó hivatalos leállítására, valamint a rendelkezésre álló járművek felvételére. A kerékpárral érkező vásárlóink mind a négy bejáratnál találnak bringatárolókat, de szükség esetén az Info Pontban kerékpár javító szerszámkészlet kölcsönzésére is van lehetőség. 

Bevásárlóközpontunkban az ételpazarlás ellen is teszünk. Számos bérlőnk, többek között a Kaffeine, a Starbucks, a Caffé Vergnano, az INTERSPAR és a Cafe Frei is csatlakozott a Munch kezdeményezéshez, melyet a fenntarthatóbb ételgazdálkodás hívott életre.

BREEAM

Az Allee Magyarország első olyan bevásárlóközpontja, melynek sikerült a legmagasabb, azaz a „kiemelkedő” BREEAM minősítési szintet elérnie. Ez az értékelés azt mutatja, hogy egy épület mennyire tud „zölden” és fenntarthatóan működni. Környezetvédelmi teljesítményünk szintén „kiválónak” bizonyult. De nem ez az egyetlen, amiben a bevásárlóközpontok között országos szinten elsők vagyunk! A jelenlegi DGNB, a legkomplexebb zöldépület minősítő rendszer értékelésén egyedülállóan arany fokozatot értünk el. 

Sőt, az Allee-t választották a legzöldebb magyarországi bevásárlóközpontnak a Greendex online magazin rangsora alapján! 

A lista a fenntartható fejlődés környezeti, gazdasági és társadalmi vonatkozású kérdéseit, aktualitásait hivatott bemutatni. Az Allee pedig a világ vezető fenntarthatóság-vizsgálati módszere (BREEAM) alapján végrehajtott minősítési eljárás szerint kiválóan teljesített a fenntarthatóság és a környezettudatosság területén. Mindemellett Outstanding Building Management és Excellent Asset Performance minősítést is szereztünk.

Olvasd el üzleteink fenntarthatósági törekvéseit is!

Banana Moon

A Banana Moon elkötelezett a fenntarthatósági törekvések iránt, ezért hozták létre Earth Generation és Upcycled kollekcióikat, amelyek újrahasznosított anyagokból – például elhagyott halászhálókból vagy megmaradt textíliákból – készülnek. Rövid ellátási láncaikkal minimalizálják az ökológiai lábnyomukat, támogatva a tudatos döntéseket. „Full cycle” szemléletük célja, hogy időtálló, környezetbarát darabokat kínáljanak, kevesebb pazarlással és gondos törődéssel a bolygónk iránt.

C&A

A világ első divatipari kiskereskedői, akik olyan ARANY fokozatú Cradle-to-Cradle® tanúsítvánnyal rendelkező ruhadarabokat állítottak elő és értékesítettek, amelyek 100%-ban biopamutból készültek, a Global Organic Textile Standard (GOTS) szabványnak megfelelően.

Az elmúlt 10 évben erősen dolgozott a C&A azon, hogy elősegítsék az állatok jólétét. Sok évvel ezelőtt megtiltották a szőrme és az angóra felhasználását, és ma már csak 100%-ban RDS minősítéssel rendelkező pehelyt használnak fel. Az állatok jólétére vonatkozó irányelvük összefogja munkájukat és hangsúlyozza szilárd elkötelezettségüket az állatokkal való tisztességes bánásmód mellett.

Deichmann

A Deichmannnál a fenntarthatóság nem csupán cél, hanem mindennapi gyakorlat. Új munkahelyeket teremtenek, környezetbarát technológiákat alkalmaznak – például geotermikus és napenergiát –, és szállításaik nagy részét vasúton vagy hajón végzik, csökkentve ezzel a károsanyag-kibocsátást. Saját ÖKO-cipőkollekcióik, és a törvényi előírásokon túlmutató károsanyag-vizsgálati elveik is azt bizonyítják: hosszú távban gondolkodnak. A fenntarthatóság számukra azt jelenti, hogy felelősséggel cselekszenek a vásárlókért, munkatársakért és a bolygónkért – ma és holnap is.

dm

A dm irodáiban, raktáraiban és az üzleteiben is prioritás az energiahatékony működés, a szelektív hulladékgyűjtés, az erőforrások körültekintő felhasználása.

Szinte minden saját márkás termékkategóriában kínálnak fenntartható alternatívát is. Az európai gyártásnak köszönhetően rövid szállítási útvonalak jellemzők, a fejlesztéseknél kiemelt szerepe van a fenntarthatósági szempontoknak. A csomagolások terén az erőforrások megóvására koncentrálnak.

A kartonok, papír alapanyagok nagymértékben újrahasznosított anyagok felhasználásával vagy felelős erdőgazdálkodásból származó friss rostokat alkalmazásával készülnek, melyek FSC®- tanúsítvánnyal rendelkeznek. Mivel egyelőre kevés a valóban megfelelő alternatíva a műanyag helyettesítésére, újra felhasznált alapanyagokat alkalmaznak, és optimalizálják a flakonok méretét.

Csomagolásmentesen a fenntartható jövőért. A dm 24 üzletben telepített utántöltő állomást, ahol két féle Sansin textilöblítőt és két féle Sansin mosógélt csapolhatnak a fenntartható megoldások iránt érdeklődők, 2 literes kiszerelésben.

ECCO

Az ECCO elkötelezett a hulladék csökkentése mellett, az újrahasznosítás pedig a márka alapvető tevékenységeinek része lett. 

2021-ben a cipőgyáraikból származó hulladék 78%-át feldolgozták vagy újrahasznosították világszerte, ezzel jelentősen csökkentve a hulladéklerakók számát. Bőrcserző műhelyeikben 2021-ben a hulladék 62%-át hasznosították újra és dolgozták fel. Mindemellett céljuk a 90%-os hulladékhasznosítás elérése 2026-ig.

Az ECCO-nál olyan egyedi eljárás került kifejlesztésre, amelynek során nincs szükség víz hozzáadására egy teljes ECCO DriTan™ bőrdarab elkészítéséhez. 20 liter vizet megtakarítva így - kb. 400 000 cseppet - a folyamat során.

Ezen felül a DriTan™ csökkenti a szennyvíz és a felhasznált vegyszerek mennyiségét – 2021-ben így 260 tonnát takarítva meg. Minden a bőrcserző műhelyükben keletkezett szennyvizet mindig is a helyszínen tisztították meg. A céljuk a nettó nulla vízveszteség elérése 2030-ig.

Flying Tiger

A Flying Tiger üzlet a tavalyi év végére kizárólag fenntartható erdőgazdálkodásból szerzi be fa- és papírtermékeit. A jegyzetfüzetek, az ajándékcsomagolás, a szalvéták és a papírpoharak mind az FSC®-tanúsítvánnyal rendelkező termékkínálat részét képezik.

Az üzletbútorok esetében 2012-ben kezdtek fenntartható faanyagot használni. Azóta az új üzletekben minden új üzletbútor FSC®-tanúsítvánnyal rendelkező fából készül, míg a meglévő üzletek a szokásos felújítási ciklusuknak megfelelően FSC®-tanúsítvánnyal rendelkező bútorokra térnek át.

Az általuk felhasznált anyagok legnagyobb része a Flying Tiger Copenhagen erdőgazdaságból származik.

Továbbá 2025-ig az összes műanyagtermék 50%-os csökkentését fogják elérni, valamint elkötelezték magunkat, hogy 2025-re 50%-ban újrahasznosított műanyagot használnak műanyag termékeikben, így 2026-tól évente legalább 5000 tonna műanyagot takarítanak meg.

H&M

A márka minden csomagolását papírra cserélte, hogy ezzel is visszafogja az egyszer használatos műanyagok kibocsátását, továbbá az online rendeléseket is papírban szállítják.

A H&M 2013 óta működteti ruhagyüjtő programját, melynek köszönhetően évente több tonna textilhulladéktól mentesítik a környezetet. Üzleteikben az egész világon vannak újrahasznosító dobozok. A régi ruhákat tartalmazó szatyrokért cserébe a pénztárnál egy köszönő utalványt adnak, amelyet a következő vásárlásnál lehet felhasználni. Az összegyűjtött ruhadarabokat pedig újrahasznosítják különböző módszerek szerint.

A márka minden felelős választástért jutalmat kínál, a klubtagjaink számára. Ha saját bevásárlótáskát hozol az üzletbe ahelyett, hogy újat vásárolnál, 10 pontot kapsz.

Helly Hansen

A Helly Hansen csatlakozott a Fenntartható Ruházati Koalíció (Sustainable Apparel Coalition – SAC) tagjaihoz. A norvég technikai márka azóta a csoport által alkalmazott Higg Index segítségével mozdítja elő gyártási láncán belül a környezetvédelmi felelősségvállalást.

Az együttműködés keretében a Helly Hansen gyártási adatokat és egyéb forrásokat bocsát az SAC rendelkezésére, hozzájárulva ezzel a koalíció fenntarthatósági mérőrendszerének pontosabbá tételéhez. 

A norvég cég a legújabb, környezettudatos, Mono Material termékcsalád bevezetésével a Helly Hansen szintet lépett: a kollekció különlegessége, hogy egyféle szövetszerkezetű ruhákat foglal magában, amelyek így, a szövetből-szövet elven működve 100%-ban újrahasznosíthatóak, nagymértékben csökkentve ezzel a hulladéktermelődést.

Az Ocean Bound kollekciójának pólói és kabátjai pedig legalább 50%-ban tengerekből, csatornákból kinyert halászati eszközöket, PET palackokat és egyéb műanyag hulladékokat tartalmaznak.

Hummusbar

A fenntarthatóság nevében környezettudatos csomagolást használnak az elviteles rendelésekhez. 

Interspar

Az Interspar több téren is ügyel a fenntarthatóságra. Öko kaland elnevezéssel, mesefigurákkal, olvasnivalóval és videójátékokon keresztül ismertetik meg a gyerekeket környezetvédelmi témákkal, és tesznek a fenntarthatóbb jövőért. 

Az Interspar együttműködik a Munch programjával is az élelmiszerpazarlás ellen.

A vállalat digitális megoldásokkal csökkenti az áruházai működéséhez szükséges, papíralapú adminisztrációt. Az intézkedés révén 14 tonna papírt takarít meg már 2023-ban.

Továbbá jelentős mennyiségű műanyagfóliát takarít meg a SPAR éves szinten azzal, hogy a logisztikai folyamatok során többször használatos rolli-ponyvával fedi le az áruházakba induló szállítmányok egy részét.

2022 végére a korábbinak mint egy duplájára nőtt a SPAR hálózatában telepített használt sütőolaj-gyűjtőpontok száma országszerte, így immár nyolcvan hiper-, és szupermarketnél lehet egyszerűen elhelyezni az egyébként környezetszennyező, ám korszerű technológiával újrahasznosítható anyagot.

Augusztustól országszerte már csak biológiailag lebomló zacskókat kínálnak a SPAR és INTERSPAR zöldség- és gyümölcsosztályain, az egyszer használatos hagyományos műanyag tasakok így végleg kikerülnek az üzletekből.

Intersport

Az INTERSPORT 2019-től minden vízálló réteggel ellátott ruházat esetében 100%-ban PFC mentes anyagokat használ. Továbbá a felelős birkatartás jegyében a vállalat kizárólag állatbarát módon tartott birkák gyapját vásárolja meg.

Intimissimi

Az Intimissimi igyekszik teljes mértékben elutasítani az eldobható, egyszer használatos csomagolások használatát, ezért minden üzletében lehetőség van újrafelhasználható vászontáskák vásárlására a fenntarthatóbb jövő érdekében.

Alternatív megoldásként FSC®-tanúsítvánnyal rendelkező és újrahasznosított papírból készült bevásárlótáskák is megvásárolhatóak nagyon alacsony, szimbolikus áron.

A papír bevásárlótáskák értékesítéséből származó bevétel több, mint 1 millió fa újraerdősítését finanszírozza a világ különböző részein.

Jysk

A JYSK a fenntarthatóbb fa és pamut beszerzését tűzte ki célul. Elkötelezte magát amellett, hogy 2024 végére valamennyi textiltermékét 100%-ban fenntarthatóbb pamutból fogja előállítani, valamint 2024 végére valamennyi fából, kartonból és papírból készült terméke és csomagolása FSC®-tanúsítvánnyal (FSC® N001715) fog rendelkezni.

A JYSK folyamatosan dolgozik az újrahasznosított anyagok felhasználásának növelésén a minőség és a megbízhatóság szem előtt tartásával. Ennek egyik velejárója, hogy törekszik termékeit úgy megtervezni, hogy az anyag könnyebben lebomló legyen, így könnyebb legyen az újrahasznosításuk.

Levi’s

A 2021-es tavaszi/nyári szezonban a teljes férfi ruhakollekció tanúsított organikus pamutból készült, amelyet vegyszeres növényvédő szerek nélkül termesztenek. Ebben a szezonban pedig a Levi's® Sling táskák, túlméretezett bevásárló- vagy strandtáskák és hátizsákok újrahasznosított műanyag palackokból és más műanyag hulladékokból származó újrahasznosított poliészterből készültek.

A márka továbbá átállt a pamutkender használatára is az elmúlt néhány szezon óta.

Libri

A Libri minden könyvesboltja úgynevezett Mesepontként is szolgál, ahol bárki leadhatja azokat a gyerekkönyveit, amelyeket már nem használ, a cég pedig hátrányos helyzetű gyerekeknek juttatja el ezeket – így már könyvek tízezreinek találtak új célt, így megakadályozva, hogy papírhulladék váljon belőlük. Csomagoló- és kitöltőanyagaik, valamint saját papíralapú kiadványaik FSC®-minősített alapanyagokból készülnek, emellett folyamatosan figyelemmel követik azokat a lehetőségeket, amelyekkel csökkenthetik az irodák, raktárak és boltjaik mindennapi működéséből adódó környezeti hatásokat.

Lindt

A Lindt-nél 2020 óta minden egyes kakaóbab beszerzése visszakövethető, csak ellenőrizhető gazdaságokból szerzik be a csokoládé alapanyagait. 

A márka csökkentette a csomagolás méretét és ahol lehet újrahasznosítható anyagot használnak.

Lush

A környezetvédelmi témákat különösen a szívén viseli a Lush, és minden napi szintű céges döntéseikben is fontos szerepet játszanak. Például kőolaj helyett mandulaolajat és olíva olajat használnak kozmetikai termékeikben, amelyeket fenntarthatóbb módon állítanak elő, továbbá csomagolóanyagaik 90%-ban újrahasznosítottak. 

A cég azon dolgozik, hogy csökkentse a gyártáshoz, szállításhoz és forgalmazáshoz felhasznált energiák mennyiségét.

Nespresso

A Nespresso-nál a  kávékapszulák alumíniumból készülnek, ami végtelenszer újrahasznosítható, így nagy mennyiségű hulladéktól óvják meg a környezetet a visszaváltható kapszuláikkal.

Az újrahasznosítás egyszerűbb és kényelmesebbé tétele érdekében, több mint 100 000 gyűjtőpontot hoztak létre világszerte, megszervezve az otthoni begyűjtés és a postázás lehetőségeit is.

A múlt év végéig elérték, hogy minden csésze kávé karbonsemleges legyen, továbbá kávéik 93%-át az AAA Sustainable Quality™ Programon keresztül szerzik be.

PUPA Milano

A PUPA Milano elkötelezett a fenntarthatóság mellett: termékeik akár 98%-ban természetes eredetű összetevőket tartalmaznak, és egyetlen készítményük sem hordoz magában olyan összetevőket, melyeket állatkísérletekkel teszteltek. A gyártás során jelentős mennyiségű napenergiát használnak az üzemük tetőszerkezetére telepített napelemrendszer segítségével. Mindezzel hozzájárulnak az etikusabb és zöldebb szépségipar megvalósításához.

Samsonite

A márka a tartós, időálló termékek gyártásával csökkenti a globális hulladékprobléma terheit.

A főbb külső és belső szövetek legalább 95%-át újrahasznosított PET palackokból állítják elő.

Samsung

A Samsung az erőforrások körforgására törekszik, és az alapanyagok, szükséges erőforrások megújuló forrásból történő beszerzésére, ezzel a  környezeti hatások csökkentését igyekszik elérni.

Starbucks

A Starbucks már 2015-ben elérte, hogy a vásárolt kávé 99%-ban etikus beszerzésből származzon. Továbbá, eddig több, mint 31 millió, az éghajlatváltozással szemben ellenálló kávécserjét, köztük a Hacienda Alsacián nemesített hibridet adományoztak a farmoknak világszerte. A gazdák a csökkenő hozamú öreg vagy beteg cserjéket az új, ellenálló példányokra cserélve folytathatják a munkát, akár a Starbucks®, akár más részére termelnek.

The Body Shop

A The Body Shop utántöltő rendszere lehetőséget kínál arra, hogy egy egyszerű változtatással is jelentős hatást gyakoroljunk a bolygóra. Kevesebb műanyag hulladék keletkezik, hiszen elég egyetlen palack, amit újra és újra lehet használni – így évente akár 25 tonna műanyagot takarítanak meg. Etikus és fenntartható forrásból származó alapanyagokat és csomagolásokat használnak, folyamatosan keresve azokat a megoldásokat, amelyek az emberek és a környezet javát szolgálják. Céljuk, hogy kevesebb pazarlással, több tudatossággal járuljanak hozzá egy tisztább, élhetőbb jövőhöz.

Triumph

A Triumph az Európai Unióban kijelölt üzletekben újrafelhasználási és újrahasznosítási programot vezetett be, valamint a nem környezetbarát anyagokat olyan felelősségteljesebb alternatívákra cserélik, mint az újrahasznosított műanyag vagy az organikus pamut anyagok.

A márka továbbá abbahagyta az egyszerhasználatos műanyagok felhasználását.

VAN GRAAF

A VAN GRAAF üzletében adományozott ruhákért cserébe utalványt kaphatnak a vásárlók. Az I:Collect szolgáltatás keretében az Allee-ban lévő VAN GRAAF üzletben leadhatók a már nem használt, ép állapotú ruhadarabok. A kapott utalványt a következő vásárláskor lehet felhasználni.

A VAN GRAAF üzletei teljesen áttértek a papírcsomagolásra. 

One

A Onecélkitűzése, hogy csökkentse az energiafelhasználást, melynek érdekében több lépést is tett már:

  • Energiahatékonyságot elősegítő szoftvereket használnak.
  • Távvezérelhető, okos energiairányító rendszereket vezettek be.
  • Hálózati eszközeiket hagyományos légkondicionáló helyett szabad levegőztetéssel hűtik.
  • A befejezett RAN infrastrukturális projektjeikkel éves szinten körülbelül 0.8 GWh villamos végenergia megtakarítást érik el, ami közel 257 tonna szén-dioxid-kibocsátás elkerülését jelentette.